Knäböj

Knäböj är en av dem övningar man tävlar i i styrkelyft, en grundläggande tyngdlyftningsövning och dessutom en av dem bästa helkroppsövningarna jag vet. Är du förvirrad över skillnaden på styrkelyft och tyngdlyftning? I så fall kan du läsa om det i min tidigare post styrkelyft och tyngdlyftning, vilket är vilket?

Utförande

Precis som med alla tunga övningar man gör på gymmet så gäller det att ha god form så att man inte skadar sig. Är du osäker på om du gör rätt så fråga gärna någon mer erfaren på gymmet,  dem flesta tycker bara att det är roligt att hjälpa till.
Knäböj är en väldigt naturlig rörelse och man kan oftast se små barn sittandes och leka på huk. Första gången man provar så kan det vara bra att prova utan vikt, då tycker jag det är lättast att hålla armarna framför sig i brösthöjd.
  • Ställ dig med benet axelbrett isär med fötterna pekande rakt fram eller svagt utåt.
  • Ta ett djupt andetag,  håll upp bröstkorgen och spänn magen.
  • Böj på knäna och sätt dig så långt ner du kan utan att kröka på ryggen.  Ryggen ska va rak hela tiden!
  • Vänd rörelsen när du har nått ditt naturliga stopp och tryck dig upp på raka ben igen.
  • Viktigt är också att knäna inte faller in när du gör rörelsen då det är väldigt påfrestande för knäna. Har du problem med att knäna faller in så tryck dem aktivt utåt under hela rörelsen.
När man lärt sig bemästra knäböj utan vikt (air squat) är det dags att lägga på vikt. Den vanligaste varianten av knäböj brukar förutom knäböj benämnas som bakböj eller back squat.
Man lägger då skivstången på ryggen/axlarna,  det finns olika varianter av bakböj med (high bar / low bar) men detta är inget man behöver tänka på som nybörjare. Viktigt att tänka på är att försöka hålla armbågarna nära kroppen och försöka vara så stabil som möjligt.
Som man ser på bilden ovan så kan det vara en bra idé att be någon passa en ifall man inte är säker på om man kan klara en vikt.  Passaren hjälper då till att få upp dej på raka ben igen.

En godkänd knäböj

Gå tillräckligt djupt!

När man tävlar i knäböj måste man sätta sig så långt ner att höftböjaren är under knäets högsta punkt. Då ser det ut ungefär som bilden ovan.  Som nybörjare är det många som inte är tillräckligt rörliga för att komma så långt ner, detta går dock relativt fort att träna upp. Måste du välja mellan att ta en högre vikt eller att gå hela vägen ner så bör du definitivt välja att gå hela vägen ner och försöka utföra övningen rätt med den lägre vikten. Att göra hela rörelsen ger mycket bättre träningseffekt än att bara sätta sig ner en liten bit och kopplar dessutom in rumpmusklerna mer, så är det en vältränad rumpa du är ute efter ska du definitivt köra djupa knäböj.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s